Hvis du afleverer for sent eller skal erstatte et materiale, vil du få en faktura i din digitale postkasse. Det betyder, at du ikke længere vil kunne betale det, du skylder, på biblioteket.

Der kan i nogle tilfælde gå nogle dage, før du modtager fakturaen i din digitale postkasse.

Her kan du finde svar på spørgsmål om betaling af gebyrer og erstatninger:

Gebyrer og erstatninger sendes som fakturaer til din digitale postkasse.

Sådan betaler du:

  • Fakturaen vil have et link til betaling – kig efter linket: ”Klik her” lidt nede i fakturaen.
  • Når du har klikket på linket, logger du på med MitID.
  • Marker det/de aktuelle mellemværende(r) og klik på ”Betal nu”. Du kan betale med kort eller MobilePay.

Du kan også betale i din bank via fakturaens betalingslinje.
 

Du kan også betale via vores hjemmeside https://www.nordfynsbib.dk

  • Log på din lånerprofil med cpr-nummer og pinkode.
  • Under "Min side - Mellemværende" klikker du på ”Betal”, og logger på med MitID.

App’en Biblioteket vil også rumme et link til betalingsmuligheder under "Min side - Mellemværender".

 

Bemærk!

Selvom du har betalt hurtigt via hjemmeside eller app, får du desværre stadig efterfølgende en faktura i e-Boks. Hvis du allerede har betalt, skal du ikke betale den faktura - læg mærke til om fakturaen gælder det samme materiale, som du har betalt. Efter et par dage vil du modtage en kreditnota i din digitale postkasse.

 

Børn og unge under 18 år

Hvis du er økonomisk ansvarlig for et eller flere børn under 18 år, vil barnets eventuelle gebyrer blive sendt til din digitale postkasse. Den økonomisk ansvarlige er den forælder/værge, der har underskrevet barnets tilmeldingsblanket, da barnet blev oprettet som låner på biblioteket.

Du kan stadig have ubetalte kommunale gebyrer, hvis du ikke har betalt dit biblioteksmellemværende inden betalingsfristen.
Log på Mit Betalingsoverblik med MitID, så får du en oversigt over hvad du eventuelt stadig skylder.

Der kan gå op til 72 timer, før din betaling kan ses på nordfynsbib.dk og i Biblioteket app'en. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer på din konto, når du logger ind.

Dit mellemværende skal håndteres i Nordfyns Kommunes økonomisystem, som ikke kan behandle andre betalingsmåder.

Der er ingen ændringer i bibliotekets gebyrsatser, men dit mellemværende håndteres i kommunens økonomisystem, og der vil komme kommunale rykkergebyrer på, hvis du ikke får betalt indenfor fristen.

Har du spørgsmål til årsagen til din regning, skal du kontakte biblioteket på tlf. 64 82 86 80.

Se bibliotekets telefontider

Hvis du ikke har MitID, fremsendes en faktura med posten, den kan betales i banken.

Betalingsfrist

Har man overskredet afleveringsfristen eller ødelagt et materiale, opkræves et gebyr eller en erstatning.

  • Opkrævningen af mellemværende sendes til din digitale postkasse.
  • Hvis man ikke betaler rettidigt lægges der efter 10 dage et rykkergebyr på 100 kr oven i mellemværendet.
  • Hvis man 12 dage senere stadig ikke har betalt mellemværende og første rykkergebyr lægges yderligere et rykkergebyr oven i mellemværende og første rykkergebyr.
  • Derefter videregives det oprindelige mellemværende samt rykkergebyrer til inddrivelse ved gældsstyrelsen.

 

 



Af: mah

Udgivet: Torsdag 17. februar 2022 • Opdateret: Onsdag 1. november 2023