Nedenstående oplysninger er delt op i to dele:

  • en generel oplysning om privatlivspolitik
  • en uddybende beskrivelse om brugen af cookies

1. Kontaktoplysninger

 

Bibliotek & Borgerservice er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger. Vores kontaktoplysninger er:

Bibliotek & Borgerservice
Søndergade 2
5450 Otterup
Telefon: 78 73 18 03
Kontakt bibliotek & Borgerservice via formular
Kontakt bibliotek & Borgerservice via digital post (kræver MitID)

 

2. Kontakt Nordfyns Kommunes DPO


Har du spørgsmål til behandlingen, kan du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver (DPO):

E-mail: Send sikker mail til dpo via digital post (kræver MitID)
Telefon: 64828192
Adresse: Nordfyns Kommune, Østergade 23, 5400 Bogense att.: DPO

 

3. Formål og lovgrundlag for behandlingen

 

Bibliotekets formål er at udlåne materialer og yde andre services inden for rammerne af lov om biblioteksvirksomhed. I den forbindelse behandler vi personoplysninger om dig som bruger af biblioteket. Det sker i forbindelse med en række services som fx selvbetjeningsløsninger, vores hjemmeside www.nordfynsbib.dk og app ’Biblioteket’ samt den selvbetjente adgang til bibliotekerne uden for betjent åbningstid.

Retsgrundlaget for vores behandling af personoplysninger er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c) om behandling, der er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige og artikel 6, stk. 1, litra e) om behandling, der er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse.

 

4. Hvilke oplysninger og til hvem

 

Vi behandler personoplysninger om dig i kategorierne:

 

• Personlig identifikation: CPR-nummer, lånernummer og lånerkortnummer samt navne

• Adresseoplysninger: Navne, navn på eventuel værge, adresse, postnummer, by, land, telefonnummer, e-mailadresse

• Administration af lån: Tilhørsfilial, fraværsperiode, interesseperiode, afhentningsfilial, lånte materialer, reserverede og afleverede materialer, evt. noter, dine lister – herunder huskeliste, mellemværender med biblioteket og betaling af mellemværender, mellemværender sendt til inddrivelse, e-mails, sms’er og push-beskeder sendt til dig samt eventuel blokering af muligheden for lån samt årsag til blokering.


Vi behandler personoplysningerne for at kunne administrere dine lån og reserveringer samt give dig adgang til bibliotekets e-ressourcer, sende dig information om aflevering og reserveringer samt give dig adgang til at benytte biblioteket uden for betjent åbningstid.


Når du benytter bibliotekets hjemmeside www.nordfynsbib.dk indsamler vi oplysninger om din IP-adresse samt hvilke undersider og funktioner på www.nordfynsbib.dk, du har klikket på. Oplysningerne anonymiseres og benyttes af biblioteket til statistiske undersøgelser og forbedringer.


Vi har fået navne og adresseoplysninger fra CPR-registret ud fra dit CPR-nummer. Har du navne- og adressebeskyttelse i CPR-registret, bliver det også respekteret i bibliotekets systemer.


Alle ansatte i Nordfyns Kommune har tavshedspligt.
 

5. Frivillighed

 


Det er frivilligt, om du vil oprette dig som bruger og benytte bibliotekets tilbud, herunder benytte biblioteket uden for betjent åbningstid, www.nordfynsbib.dk samt låne materialer og bruge bibliotekets e-ressourcer. Hvis du opretter dig som bruger, er det frivilligt, om du vil oplyse telefonnummer og e-mail.
Hvis du ikke ønsker at oplyse hverken telefonnummer eller e-mail, kan biblioteket ikke kontakte dig i forbindelse med påmindelser om aflevering, afhentning af reserverede materialer og slettede reserveringer. Eventuelle regninger og saldoopgørelser vil i så fald blive sendt til din digitale postkasse.
Det er også frivilligt, om du vil oprette huskeliste (fx bøger jeg har læst, forfattere jeg følger, søgninger mm.), og tilmeldes evt. nyhedsbrev via bibliotekets hjemmeside www.nordfynsbib.dk.

 

6. Modtagere af oplysninger

 

Vi videregiver personoplysninger til andre offentlige myndigheder, når vi er berettigede eller forpligtede til det. Vi overdrager fx oplysninger i forbindelse med inddrivelse af gebyrer og erstatning. Vi overlader endvidere personoplysninger til databehandlere, der på vores vegne behandler oplysningerne.

Dine personoplysninger overføres ikke til et land uden for EU/EØS.

 

7. Opbevaring af dine oplysninger

 

De oplysninger, vi har om dig, bliver automatisk slettet, hvis du ikke har mellemværende med biblioteket og/eller ikke har været aktiv i 5 år. Visse personoplysninger bliver automatisk slettet efter 30 dage. Det gælder oplysninger om afleverede materialer, betalte gebyrer, indholdet af beskeder sendt til dig og dine besøg på bibliotekerne uden for betjent åbningstid.
 

Oplysninger om betaling af mellemværender vil i henhold til bogføringsloven blive opbevaret i fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor mellemværendet eller regningen er betalt.
Dine oplysninger kan desuden blive delt til tredjeperson ved aktindsigter efter offentlighedsloven. Følsomme oplysninger deles som udgangspunkt ikke.

 
8. Dine rettigheder


Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte Nordfyns Kommune. Se kontaktoplysninger ovenfor.


Indsigtsret

 

Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.


Ret til berigtigelse


Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis det gør dine personoplysninger mere fuldstændige eller ajourførte.


Ret til sletning


I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer. Sletningen er begrænset af, at offentlige myndigheder er underlagt regler, der medfører, at oplysningerne ikke kan slettes. Jf. f.eks. notatpligt, arkivloven, journaliseringspligt mm.


Ret til begrænsning af behandling


Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine oplysninger begrænset.


Ret til at trække samtykke tilbage


Du har til enhver tid ret til at trække eventuelle samtykkeerklæringer tilbage.


Ret til indsigelse


Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod behandlingen. Din indsigelse kan du rette til:

Bibliotek & Borgerservice
Søndergade 2
5450 Otterup
Kontakt bibliotek & Borgerservice via formular
Kontakt bibliotek & Borgerservice via digital post (kræver MitID)

Vi vil herefter tage stilling til, om din indsigelse er berettiget.

 

8. Klagevejledning

Kan vi ikke imødekomme din indsigelse, eller er du utilfreds med kommunens besvarelse af din indsigelse, kan du klage til:

Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K

Du kan skrive til Datatilsynet fra din digitale postkasse på www.borger.dk.
Log ind på Digital Post med dit MitID og vælg ”Skriv ny post”. Vælg Datatilsynet som modtager. Fremsendelsen af Digital Post fra Borger.dk er krypteret.
Tlf. 33193200
www.datatilsynet.dk


Formål med brug af cookies på websitet:
    

 

Formål med brug af cookies på websitet:

Intern / 1. parts cookies

Ekstern / 3. parts cookies

Teknisk funktionalitet

Ja

Ja

Trafikmåling

Ja

Ja

Annonceafvikling (frekvens, brugermåling o.lign.)

Nej

Nej

Adfærdsbaseret individuelt målrettet annoncering

Nej

Nej


Oversigt over indhold vedr. brug af cookies på hjemmesiden:


1. Ejeroplysninger
2. Hvad er cookies?
2.1 Så lang tid opbevares cookies
2.2 Sådan sletter du cookies
2.3 Sådan undgår du cookies
2.4 Hvad cookies bruges til på vores website
2.5 MAPP (trafikmåling)
3.0 Lovbestemmelser om cookies


1. Ejeroplysninger

Bibliotek & Borgerservice Nordfyn
Søndergade 2
DK-5450 Otterup

Telefon: (+45) 64828680


2. Cookies

Websites ejet af eller tilhørende Bibliotek & Borgerservice Nordfyn anvender cookies i henhold til formålene i ovenstående tabel.
En cookie er en lille tekstfil, der lagres i din browser f.eks. for at kunne genkende din computer ved tilbagevendende besøg.
Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde virus.


2.1 Så lang tid opbevares cookies

Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes automatisk ved hvert nyt besøg på websitet.


2.2 Sådan sletter du cookies

Læs vejledning om sletning af cookies på minecookies.org.


2.3 Sådan undgår du cookies

Hvis du ikke ønsker at modtage cookies kan du blokere dem.
Læs vejledning om blokering af cookies på minecookies.org.


2.4 Hvad cookies bruges til på vores website

Cookies anvendes til at føre statistik over trafikken på websitet og brugen af vores forskellige online-ressourcer. Derudover bruges cookies til at forbedre sidernes indhold og funktionalitet.


2.5 Trafikmåling

Websitet bruger cookies fra statistikværktøjet MAPP til at måle trafikken på siderne.


3.0 Lovbestemmelser om cookies

Europa Kommissionen har vedtaget et direktiv, populært kaldet 'Cookie-direktivet', som omhandler lagring af filer på borgernes computere, og bl.a. omfatter cookies og logfiler.
Direktivet er implementeret i dansk lovgivning gennem en bekendtgørelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet.


Bestemmelserne om cookies kan overordnet sammenfattes til følgende:

    Lagres der en eller anden form for fil på brugerens computer, når brugeren besøger en hjemmeside, så er hjemmesideindehaveren forpligtet til at oplyse om hvad, der indsamles, og hvorfor.
    Brugeren skal på et oplyst grundlag acceptere, at der placeres cookies på vedkommendes computer.
    -Hvis ikke brugeren ønsker dette, skal det også være en mulighed.
    Information om brugen af cookies skal være formuleret i et klart, præcist og letforståeligt sprog.
    Brugeren skal altid kunne tilbagekalde sit samtykke.
    -Der skal være en vejledning eller et link på hjemmesiden til hvordan man gør dette.
    Overtrædelse af reglerne medfører bødestraf.

Læs hele bekendtgørelsen på retsinformation:
Gå til "Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af eller adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr".

 

 



Af: mah

Udgivet: Onsdag 16. september 2020 • Opdateret: Onsdag 1. november 2023